Guide: Sommerferie i København med børn

Kan man holde sommerferie i København med børn? Ja selvfølgelig! Selvom det er en storby, byder København på en masse oplevelser og seværdigheder for børnefamilier. Vi rev tre dage ud af kalenderen og bookede to overnatninger på et hotel centralt i hovedstaden.

Hotel og transport dertil

Valget endte på hotel Ansgar efter flere dages søgen og overvejelser. Kravene vi havde til vores hotel var, at der skulle være mulighed for morgenmad, kort gåafstand til centrum, stor seng og aircondition til en rimelig pris. Vi endte dog med at gå på kompromis, da vi ikke kunne finde et hotel, som tilbød de ønskede sengepladser og AC til en rimelig pris. Vi droppede AC, da sommertemperaturen ikke ville komme i nærheden af 30 grader, men lå omkring de 25 grader.

Vi bookede vores hotel gennem hotels.com til en pris på 2.200 kr. inkl. morgenmad i højsæson.

Skulle vi tage toget eller køre i bil dertil? Vi sammenlignede priserne på transport og regnede os frem til, at det ville være billigst at tage toget og bussen. Jeg vil hellere spare på transportudgifterne, når rejsen er kort, og i stedet have mere til gode til oplevelser. Det skal dog tilføjes, at vi var heldige at få billige orange billetter hos DSB, hvilket gjorde, at vi kunne holde rejseudgifterne nede. Hvis vi skulle have give fuld pris, havde vi taget bilen i stedet.

Attraktioner for familier med børn

Vi havde på forhånd udvalgt nogle attraktioner, vi skulle se. Det var vigtigt for os, at vi havde god tid og ikke skulle være afhængig af et struktureret skema. Spontanitet er et vigtig nøgleord for os, da man aldrig ved, hvornår en mulighed byder sig. Den blå planet og Tivoli var dog attraktioner vi skulle se, og som vi vidste, vores datter ville synes om.

Den blå planet

Hvis du vil se fisk og undervandsdyr, er Den blå planet helt sikkert et besøg værd. Stedet er et hit for børn, da man kommer tæt på dyr, man normalt ikke ser. Det er fascinerende at se, hvilke skabninger der lever undervands. Stedet er godt indrettet og struktureret i niveauer, som gør, at man er på en rejse under vandet. Der findes et område, hvor det er muligt for børn (og voksne) at røre ved krabber, visse fisk og søstjerner. Udendørs findes en stor legeplads med udkig mod havet og lufthavnen. Bliver du sulten undervejs, er det muligt at købe mad og drikke i cafeen indenfor eller i kiosken ved legepladsen.

den blå planet
Den Blå Planet

www.denblaaplanet.dk

Tivoli

Hvem kender ikke Tivoli? Tivoli er for alle aldre, og kan stadig den dag i dag overraske og tryllebinde mig. Muligvis fordi jeg har mange gode minder derfra. Min datter taler stadig om Tivoli, og jeg kan mærke, det har gjort et stort indtryk på hende. Har lovet hende at vende tilbage igen næste sommer. Så er der også sandsynlighed for, at hun kan prøve flere karruseller grundet hendes højde. Vi brugte godt og vel fem timer i Tivoli – men kunne sagtens have brugt længere tid, hvis det ikke var fordi de nærmere sig lukketid (vi var der en torsdag). Alting går selvfølgelig langsommere med en fire årig kombineret med højsæson, hvilket er lige med længere køer ved karrusellerne samt ventetid i restauranter og spisesteder.

Vi valgte at købe ledsagerpas til vores datter, så vi skiftevis kunne prøve karruseller med hende.

www.tivoli.dk

Disney Store (er dog lukket nu)

På vores sidste dag besøgte vi Disney Store, som var dømt til at lukke (det vidste vi dog ikke på daværende tidspunkt). Som barn var jeg stor Disney fan, og jeg løber nok ikke fra, at jeg den dag i dag stadig kan lide Disney. Vil gætte på vi brugte en time i butikken, og vi endte med at få pengepungen op af lommen. Tror ikke man kan tage i Disney Store uden af bruge penge – medmindre man bor i København. Det er jo lidt af en attraktion, når man kommer langvejs fra.

Guinness World Records Museum

Jeg tror. der er mange, som kan huske Guinness bøgerne, fra da de var barn. I så fald skulle der alligevel gå 31 år, før jeg besøgte museet for alverdens rekorder. Der er indgang fra strøget, hvor verdens højeste mand byder en velkommen. Jeg vil dog ikke anbefale museet til mindre børn. Selvom der er en del billeder og figurer, er der mange skilte med tekst og tal. Min datter havde ikke samme tålmodighed, og vi måtte bære hende noget af vejen. Hun forstår endnu ikke konceptet med rekorder, men tænker det er noget sjovere, når man har børn i skolealderen.

Guiness World records museum

www.guinnessworldrecordsmuseum.dk

Ripleys believe it or not

Ved køb af billetter til Guinness kunne vi få rabat til Ripleys museum. Ripleys minder på mange måder om Guinness, men var noget mere underholdende for en fire årig. Formålet er ikke rekorder, men nærmere optiske illusioner, skøre påfund og mærkværdige skabelser. Der er muligt at interagere på en del af rejsen i den to etagers bygning, hvilket gør det sjovt og spændende for mindre børn. Museet ligger ved Rådhuspladsen, så du nemt kan kombinere en strøgtur med et besøg hos Københavns skøreste sted.

www.ripleys.com

Spisesteder i København

København er et mekka for madentusiaster hvad enten du er til dansk mad, indisk, vietnamesisk, arabisk eller streetfood. Vi havde dog ingen decideret præferencer, men besluttede os, da spisetid nærmerede sig. Den første aften spiste vi på Ssam korean food bar, som lå nogen 100 meter fra vores hotel. Den anden aften spiste vi på Wagamama i Tivoli, og sidste aften var lidt impulsivt fra banegården, da vi skulle med toget om aftenen. Jeg endte (typisk nok) med en sandwich fra Joe & Juice.

Hvis du skulle få lyst til at læse nærmere om restauranterne, finder du info her:

Ssam korean food bar: www.ssam.dk

Wagamama: www.wagamama.dk

Amager strand

Da vi ankom til Den Blå Planet, fandt vi ud af, at man skulle booke billetter i forvejen (i forhold til covid-19), hvilket vi ikke vidste. Dette betød, at vi skulle vente i godt og vel to timer, før der var ledige pladser – til stor frustration for mor her! Men noget godt kom der alligevel ud af det.

Vi besluttede os at gå rundt og udforske området, som først bød på en lille havn. Herefter kom vi til en legeplads, som vi tilbragte lidt tid på. Vi fulgte stien videre og kom ud til en lækker strand og åbent område. Vi var nået til Amager Strand. Her blev vi hurtigt enige om, at vi ikke var afvisende for et besøg engang i fremtiden.

Denne episode fører mig videre til næste punkt nemlig…

Amager strandpark
Amager Strandpark

Udforsk lokalområdet

Nogle gange oplever man ting, man aldrig ville have oplevet, hvis man ikke havde givet sig tid til bare at gå rundt. Da vi ankom til hotellet første dag, gik vi en tur i nærområdet. Selvom jeg har været i København en del gange i mine yngre dage, så jeg områder, jeg ikke havde besøgt før. Dette gør sig i øvrigt gældende for alle de gange, jeg har rejst. Man oplever meget mere på gåben i forhold til at tage en taxa eller bus.

København er en dejlig ferieby til familier med børn i alle aldre. Vi kommer gerne igen og tager en overnatning eller to. Det giver meget mere tid og ro til at udforske byen i eget tempo. Experimentariet, Bakken og Zoologisk Museum er blot nogle af de attraktioner, som vi har på vores liste over næste besøg som familie i København.